Tempels - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Harrie Spijkers - WaarBenJij.nu Tempels - Reisverslag uit Mandalay, Myanmar van Harrie Spijkers - WaarBenJij.nu

Tempels

Blijf op de hoogte en volg Harrie

03 Februari 2017 | Myanmar, Mandalay

Hallo

Er staan hier in Bagan 2200 tempels.
Gebouwd grofweg tussen 1000 en 1400 jaar na Christus.
Op sommige plaatsen is er van boven uit een mooi overzicht op de gebouwen.
De bouwstijl is vrolijker en ronder van vorm dan de tempels in Siem Raep.(Cambodja)
In augustus 2016 heeft een aardschok grote vernielingen aangericht.Deze zijn op diverse plaatsen nog niet gerepareerd.

In het begin rijden we ademloos rond.
We kunnen niet voorstellen dat er na de eerste tempels gezien te hebben er nog meer en mooiere komen.
We hebben geluk er zijn weinig toeristen.
Nergens moet je wachten om binnen te komen. Bij vele tempels is er niemand, alleen boedah, want die is er altijd.

Het bezoek aan zo'n plek is voor ons altijd hetzelfde ritueel.
Elektrische bromfiets wegzetten, de birmaanse verkopers van je af slaan, schoenen en sokken uit, en naar binnen.
Soms mag je geen foto's maken, meestal wel. Je begroet buddah, geeft hem een knuffel en loopt naar de volgende buddah. Net als bij sinterklaas, er is er maar een de echte, en de andere zijn neppers. Je hebt ze ook in diverse kleuren, zwart, rood, groen, goud.

Op de duur worden we de schoenen aan en uit doen, harstikke zat.
Als we niemand zien, houden we ze aan.
Maar wat denk je, er komt telkens wel ergens een birmaanse geitenbreier vandaan om te zeggen dat we de schoenen uit moeten doen.

De tempels van binnen zien er keurig uit.
Buiten is het veelal een grote rotzooi.
Plastiek,en plastiek, en nog eens plastiek.

Vanmiddag zetten we onze elektrische bromfiets naast een taxi.
Het raampje ging open en flikkerde gewoon zijn afval naar buiten.
Op 2 meter afstand van een afvalbak.
Demostratief nam ik het afval van de grond en gooide het in de afvalbak.
Ik zeg tegen hem krugu opo oya.( zo doe je dat) . Waarop hij zegt prima kassy.
( goed gedaan jochie) Jeanne hield me tegen, maar ik had bijna een deuk geschopt in zijn nieuwe Toyota kruger.

Vorig jaar is er al een Nederlander voor 3 maanden de gevangenis in gegaan, omdat hij niet kon slapen, door een hard aan staande geluidsversterker. Hij had de stekker uit het stopcontact getrokken.

Dat is me gelukkig bespaard gebleven.
Om nu 3 maanden lang

Uw vuilisman

• 05 Februari 2017 - 17:00

Teun Minke:

Dag Reizigers,
    Over afvoeren van vuil gesproken. Om even te wennen ALS jullie nog terugkeren.....

Het ophalen van afval kent in Vught inmiddels een nieuw schema:
    Per vier weken: 2x groen, 1x grijs, 2x papier, 2x plastic (waarvan 1x ook glas en blik wordt ingezameld).

Vughtenaren zijn onthand! Op alle ophaaldagen staat nog verkeerd afval aan de straat (en dat halen we natuurlijk ook niet meer naar binnen). Er komen al heel veel klachten binnen over (m.n. bij warmer weer) verwachte stankoverlast en ongedierte.

Ik zou er nog maar eens van genieten om zomaar zonder schema iets op straat te kunnen gooien........

Groeten,

Teun
    BOA i.o.

• 16 Februari 2017 - 22:30

Anne Van Der Linden:

Afval sorteren is erg Westers.Ik doe het eindeloos keurig....Soms denk ik ook... ik gooi alles bij elkaar, maar doe het vervolgens niet.
    Laat staan het in ons keurig straatje te kieperen.