Stairway to heaven - Reisverslag uit Kárpathos, Griekenland van Harrie Spijkers - WaarBenJij.nu Stairway to heaven - Reisverslag uit Kárpathos, Griekenland van Harrie Spijkers - WaarBenJij.nu

Stairway to heaven

Door: Hs

Blijf op de hoogte en volg Harrie

08 Oktober 2021 | Griekenland, Kárpathos

Stairway to heaven

Hallo

Onze autoverhuurder ,rade het af naar de plaats Olympos te rijden Nothing to see, to far, bad road . Nee, hij was er zelf nog nooit geweest. Wie mij kent weet dat ik na zo’n advies er zeker naar toe ga.
Het was niet ver (50 kilometer) , een uitstekende weg, en veel te zien.
Het toeristische hoogte punt van onze vakantie.

Onderweg ,schitterende uitzichten, veel geiten en schapen , ravijnen , een begrafenis,en de brandweer auto die ons met loeiende sirene probeerde in te halen.
Maar dat is ze niet gelukt , ik laat me niet van de weg rijden.

Olympos deed mij denken aan Muchi Puchi ( Peru) , een stenen dorpje tegen rotswanden geplakt, alleen wonen hier wel mensen, grieken in klederdracht.
Ja , natuurlijk voor de toerist ,kleurig gekleed , zoals honderd jaren geleden .
De kleine woningen zijn merendeel kleurig geschilderd, veelal blauw .. De huisjes zijn erg klein.

Maar wat ons het meeste opviel waren de kleine kerkjes (kapelletjes) tientallen de meeste goed onderhouden en open om te bezichtigen, zeer opmerkelijk.
Ik heb al eens verteld dat wij altijd kaarsjes aansteken , maar na het twintigste heilige huisje raakte de centen op. Wat te doen, simpel we kopen nog wat kaarsjes en breken ze in 4 stukken.
Met honderd stukjes zijn we verder gegaan , soort bedevaart
Maar dan anders.

Na 35 bezoekjes aan de heiligdommen ,ging ik denken, wat ben ik aan het doen , waarom ben ik hier, waarvoor ben ik op aarde, bestaat God dan echt.
Hebben deze mensen de heer gezien.

Dan hoor ik muziek van Led Zepplin , Stair way to heaven, en valt alles samen.
Ik moet ook mijn ticket to heaven verdienen.
Mijn besluit staat vast, ik ga een kapel in de boterbloemstraat oprichten , en daarmee , en mijn ticket to heaven kopen.

Wordt vervolgd.








  • 08 Oktober 2021 - 17:07

    Ben:

    Kom ik een kaarsje opsteken voor jullie moeders en daarna een wijntje drinken.
    Fijne reis!

  • 08 Oktober 2021 - 17:47

    Toine:

    Wij steken ook een klein kaarsje op.
    Meestal worden de vingers zwart en eindigt het opsteken met "auw".
    Wederom een kort lontje, komt vaker voor.

  • 08 Oktober 2021 - 19:26

    Ted:

    Mag ik misbienaar worden ? Ik heb ervaring......

  • 08 Oktober 2021 - 22:46

    Annemarie Brouwers:

    Fijne vakantie en ik lees graag mee met de reisverhalen

  • 10 Oktober 2021 - 16:05

    Teun:

    Is de kapel dan ook toegankelijk voor oud bewoners van de bbl straat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Griekenland, Kárpathos

Karpathos

Karpathos

Hallo
Eindelijk ,eindelijk weer eens op reis.
Twee jaar jezelf maar voor de gek houden , roepen hoe mooi Nederland is.
Het is ook wel zo , maar de wereld is toch vele malen groter.
In overleg met de buurvrouw hebben wij voor Karpathos gekozen , een grieks eiland, tussen Kreta en Turkye.
Niet geliefd bij bootvluchtelingen, die liever naar Lesbos varen.

Na Loes en Luuks feest , de koffers ingepakt, afgewogen op 9,9 kg .
Jeanne haar ademhalings apparaat moest bij mij in de koffer.
Gevolg ik had alleen nog maar plaats, voor 2 onderbroeken 1 hempje, keelsnoepjes, en mijn teddybeer.
Oke ik ga soms wel voor minder.

3 uur van te voren moesten we op Schiphol zijn , ruim op tijd (4uur) om 03.30 stonden we bij het Tui loket , met daar achter 8 dames met mondkap, die elkaar de tent uitvochten om ons te helpen.
De sterkste dame, vertelde ons dat het loket pas over 3 uur openging, haha wat komt U hier al doen.
Mijn partner verzuchte het is altijd wat met jou.

Wat bleek , ik dacht dat we naar Saminthis zouden gaan , maar we gingen naar Karpathos. Dat vliegtuig ging 4 uur later.
Dit was het begin van een mooie reis.
De onderlinge stemming tussen mij en mijn vrouw was optimaal.
Na 6 starbucks koffie black , konden we instappen. Bij gate C6 stond een juffrouw , hysterisch te schreeuwen om in het vliegtuig te stappen

Oke achter de anderen aan , het vliegtuig in. Gekker zou het toch niet worden? Mijn vrouw en mijzelf werden naar verschillende plaatsen gedirigeerd, we konden zo ook wat afkoelen. Het gekke was dat het vliegtuig maar half vol zat. We zaten in een 737 max , je weet wel die vliegtuigen die zonder reden naar beneden storten.
,,Dames en heren we hebben een probleem,,begon de pilote, de loopbrug zit vast aan het vliegtuig en wil niet meer los.
Je gelooft dat toch niet.
Of er een paar passagiers mee konden helpen om de loopbrug los te krijgen.
Ja vertelde de vrouwelijke piloot anders haal ik mijn schema vandaag niet.
Ik denk , bekijk het maar, dadelijk heb ik het gedaan.

Het nieuws hedenmorgen, Tui vliegtuig 737-max is vanmorgen met loopbrug en passagiers naar beneden gestort.Verdomme ik heb net een kleinkind, ben Opa geworden , maar verongeluk met een 737-max dat wil je niet.

Goed, na wat geduw en getrek kon het gehavende toestel de lucht in.
Mannen bedankt voor de hulp , en Prettige vlucht met Tui airlines riep de pilote
In het vliegtuig zag ik dat onze griekse coronaformulieren verkeerd waren ingevuld , mijn vrouws achternaam was Taks, een verkeerd eiland, niet gevaccineerd stond er, code rood dus.
Mijn partner was not amused , de start was al zo slecht geweest.

Karpathos kwam in zicht. Dames en heren riep de pilote , het waait erg hard, ik ga eerst een paar maal laag over de landingsbaan vliegen , om te zien of we kunnen landen. De vorige boeing max ongelukken waren ook met landen en opstijgen gebeurt, als de piloot het vliegtuig naar beneden wilde sturen dan bleef de stuurknuppel hangen.
Het vreemde was dat ik ook geen landingsbaan had gezien , maar de pilote ging naar beneden tot vlak boveneen betonnen strook waar ik schapen zag weg sprinten.
Ja denk ik de pilote moet haar schema halen, en maakt zo de landingsbaan vrij.
Beneden mij zag ik een oude geiten breier de schapen van het terrein af jagen.
Ja na 3 landingspogingen stond Max aan de grond. Ja riep de pilote , soms zit het mee, soms zit het tegen.

Daar stonden we dan op Karpathos , met 2 koffers en verkeerde papieren. Door de ramen van de aankomsthal zag ik dat de schapen hier zelfs een mondkapje op hadden.
Op naar de controle. Waar moeten we naar toe vroegen we aan de toiletjuffrouw, voor controle? Ze zegt ,,10 eurocent voor plassen,,
Verder geen griek te zien alleen de geitenbreier die roept,, calimero,,(goedemorgen)
We maken een deur open en staan buiten.
Controle, vaccinaties , codes, mondkapjes, niks van dat alles.

Alleen staat er een bus nummer3 ,waarvan de geitenbreier de chauffeur blijkt te zijn.
Ja, vertelt hij , instappen , na 3 kilometer moeten we uitstappen , om in een kleinere bus te plaats te nemen.Only small bus , can drive to your hotel. Onderweg komen we de schapen met met mondkapjes weer tegen . Maar als ik goed kijk hebben ze geen kapjes , op maar een zwarte band rondom hun bek.

Stijl omhoog gaat het busje, maar moet even stoppen voor de schapen, de mannen worden uit het vehikel gedirigeerd om het al duwende omhoog aan de gang te krijgen.

Welcome to in Karpathos zegt de hotel eigenaresse, waarna ze een toneelstukje opvoert met haar 93 jarige moeder, om ons de regels op onze verblijfplaats uit te leggen. ( wordt vervolgd)






Recente Reisverslagen:

10 Oktober 2021

Wandeling

09 Oktober 2021

Fucking Dutchman

09 Oktober 2021

Fucking Dutchman

09 Oktober 2021

Fucking Dutchman

08 Oktober 2021

Stairway to heaven
Harrie

Actief sinds 06 Jan. 2012
Verslag gelezen: 199
Totaal aantal bezoekers 199686

Voorgaande reizen:

20 September 2023 - 20 September 2023

Azie 2023

04 Oktober 2022 - 04 Oktober 2022

Asie 2022

05 Oktober 2021 - 12 Oktober 2021

Karpathos

17 Januari 2019 - 14 Maart 2019

Nepal Bangaladesh 2019

16 Oktober 2018 - 13 November 2018

Japan okt 2018

10 December 2001 - 10 April 2018

Azie 2018

12 Januari 2017 - 12 April 2017

Azie 2017

02 Oktober 2016 - 01 November 2016

Peru Chili Bolivia 2017

01 Januari 2016 - 03 April 2016

asie 2016

05 Januari 2016 - 19 Januari 2016

Cuba

06 Mei 2015 - 30 Juni 2015

Op reis in de Balkan

14 Januari 2015 - 20 Maart 2015

Thailand Laos cambodja Philipijnen 2015

13 Februari 2014 - 13 Februari 2014

Myanmar Philipijnen maleisie

11 Augustus 2013 - 04 September 2013

India

12 Januari 2013 - 10 Maart 2013

Vietnam Laos Thailand

12 Januari 2012 - 10 Maart 2012

Mijn eerste reis

Landen bezocht: